6. PROJECTEN EN ACTIVITEITEN

Spadel bij Park Zuiderhout

Group 442_bob

Dubbel genieten

Bij Dubbel Genieten staat de ontmoeting centraal. Medewerkers van bedrijven ontmoeten mensen die wel wat extra hulp kunnen gebruiken, minder mobiel zijn of voor wie het fysiek of mentaal lastig of zelfs onmogelijk is om er zelfstandig op uit te gaan. Door deze beperking is hun wereld klein en ligt sociaal isolement op de loer. Deze ontmoetingen zijn vaak een onvergetelijke ervaring voor alle betrokkenen. Het verbreedt ieders horizon en creëert respect en begrip voor elkaar. Wie goed doet, goed ontmoet!

“Fijn ook om te horen dat de vrijwilligers van de Voedselbank een mooie avond en concert van Waylon hebben gehad!”

Rieks Lambers
Parkmanager Golfpark de Haenen

Kennis en Kunde

Bij Kennis en Kunde wordt de expertise van bedrijven ingezet ter ondersteuning van het MBO-project. Een website maken, het schrijven van een business- of communicatieplan, een fotoreportage maken of een speeddate organiseren voor jongeren in Rijks Justitiële Jeugdinrichting Den Hey-Acker over het onderwerp: Arbeid.

Den Heyacker 1

Bezoek aan Den Heyacker

IMG-20200519-WA0004

Be by Bèta & Buddy to Buddy
Foto: Be by Bèta

Group 423_bob

Middelen en Materialen

Bedrijven kunnen gebruikte materialen en middelen beschikbaar stellen, zoals kantoormeubilair en computers die een tweede leven krijgen bij een maatschappelijke organisatie.

“Hierbij wil ik via jullie BUAS bedanken voor het mooie gebaar. Dankzij hen en met hun meubels hebben wij onze vrijwilligersruimte opnieuw kunnen inrichten.”

Diana Roos
Locatiemanager Parkhoeve

Helpende hand

Helpende Handen

Helpende handen is een vorm van maatschappelijk teambuilden waarbij een afdeling of team medewerkers van een bedrijf gekoppeld wordt aan een maatschappelijke organisatie. Het doel hiervan is in teamverband een concrete taak op te pakken en samen met collega’s de handen uit de mouwen te steken voor het goede doel. Collega’s leren elkaar beter kennen en medewerkers krijgen een kijkje in een wereld waar men normaal gesproken niet zo snel komt.

“Wat een ontzettend leuke ochtend / dag hebben we gehad !! (Ook) Ik stapte sceptisch op de fiets richting Het Kasteel; ‘moeten we nou de hele ochtend gaan poetsen?’  Maar de activiteit was leuk, verbindend, inspirerend. De ontvangst door Het Kasteel was spontaan en ontwapenend. Ik heb sommige collega’s voor het eerst zien zweten!! 😉  Het gaf zo veel voldoening. Volgend jaar weer!”

Gerard Gielen
BUas, lecturer

Hypertherm_De Dobbelsteen_17 dec 2019

Hypertherm klust bij De Dobbelsteen

NL Doet 15 en 16 maart

NL Doet is een landelijke campagne van het Oranjefonds met als doel mensen en bedrijven enthousiast te maken om zich als vrijwilliger met een klus of activiteit in te zetten voor de samenleving. Gezien de landelijke publiciteit is NL Doet bij uitstek geschikt om als bedrijf mee te doen om zichtbaar een sociaal ondernemer te zijn. Tijdens NL Doet zijn zo’n 300.000 vrijwilligers in heel het land actief. In Breda werd door Betrokken Ondernemers Breda in 2015 het initiatief Breda Doet! gelanceerd in de vorm van de “Directeuren-maken-vuile-handen”-dag. Hiervoor waren alle directeuren van de aangesloten partners uitgenodigd. In 2019 is wederom een succesvolle dag georganiseerd en werd op afval gevist in de Bredase Singels en zijn de oevers ontdaan van zwerfvuil.

NL Doet 15 en 16 maart
Foto: Boyd Smith

Week van de Verwenzorg 8 t/m 15 september

In samenwerking met Surplus Welzijn organiseerde Betrokken Ondernemers Breda in september 2019 voor de tiende keer de Verwenzorgweek. Met een initiatiefgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van zorginstellingen en bedrijven is een programma samengesteld. Gedurende de derde week van september zijn vier activiteiten georganiseerd:

• Een Meezingconcert bij uitvaartonderneming Zuylen, afgesloten met een high-tea
  • Een koffieconcert met “Beekse Smart” in de tuin van Thebe IJpelaar
  • Een Verwenconcert voor 1.400 ouderen in Chassé theater met o.a. Frans Bauer
  • Wereldsmaken met hapjes, muziek en dans uit alle windstreken in Huize Raffy
  • Een Rollatorloop op en rond het terrein van Atletiekvereniging Sprint en het Mastbos

Dit alles voor met name de doelgroep ouderen en cliënten uit de zorg. Zo’n 2.150 cliënten uit de zorg genoten van de activiteiten. De Verwenzorgweek zorgde voor veel positieve publiciteit voor cliënten en betrokken bedrijven, m.n. de Rollatorloop en het Verwenconcert trokken veel publiciteit.

"Hierbij laten wij U weten, het was weer een fantastisch evenement Wereldsmaken. Wij willen U daarom hartelijk danken voor uw bijzondere inzet van dit mooie evenement."

Johan en Rita Zopfi
Kees en Dinie Weerts